تبادل فرهنگ و اندیشه

گل‌دهی بی‌موقع درختان؛ تنش آبی یا بیماری؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: اولین واکنش درختان مرکبات به‌ویژه تامسون در برابر عدم مدیریت آبیاری در تابستان، گل‌دهی در پاییز است.

گل‌دهی بی‌موقع درختان؛ تنش آبی یا بیماری؟

به گزارش تبادل فرهنگ و اندیشه از مازندران، در روزهای سرد برگ‌ریزان که طبیعت به پیشواز زمستان می‌رود حال و هوای بهاری برخی درختان تعجب مردم را درپی داشته است. درحالی باغداران استان مازندران درحال برداشت مرکبات از روی درخت هستند که شکوفه‌دهی بی‌موقع برخی درختان مورد توجه قرار گرفته است. در ارتباط با شکوفه‌دهی یا گل‌دهی خارج فصل درختان کارشناسان نظرات مختلفی را اعلام کردند که ازجمله مهم‌ترین آن تنش‌ها و تغییرات آب و هوایی و اقلیمی عنوان شده اما در مقابل این نظرات موضوعی که موجب نگرانی باغداران می‌شود، بحث بیماری‌ها است. ازطرفی برخی دیگر اعتقاد دارند این شرایط حکایت از سرمای سخت زمستانی دارد که درمقابل این اعتقادات و باورها حسین صادقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: اولین واکنش درختان مرکبات به‌ویژه تامسون در برابر عدم مدیریت آبیاری در تابستان، گل‌دهی در پاییز است. وی افزود: درختان سالمی که بخاطر آبیاری نامنظم گل دادند، گل روی محصول و گل سال بعد اثر ندارد ولی اگر میوه‌هایش روی درخت بماند در محصول سال بعد هم تداخل ایجاد خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تصریح کرد: دلیل دیگر گل‌دهی پاییزی درختان بحث بیماری است که معمولا درباره بیماری تریستزا همه باغداران حتی باغداران در باغ‌های دوردست هم با این بیماری آشنا هستند. صادقی اضافه کرد: این بیماری معمولا در درختان مسن دیده شده و باعث گل‌دهی در این فصل از سال می‌‌شود. وی با تاکید بر اینکه باغداران در این زمینه  ناچارا باید نسبت به جایگزین باغ‌ اقدام کنند، خاطرنشان کرد: چراکه این بیماری باعث بیماری بقیه درختان می‌شود، ممکن است علائم دیر یا زود باشد ولی سوخت و سوز ندارد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان کرد: درصورت بیماری حتی اگر درختان به‌خوبی آبیاری شوند عملکرد خوبی نخواهند داشت و حتما باغ باید جایگزین درخت دیگری شود. صادقی یادآور شد: درختانی که بیمار هستند معمولا سرشاخه‌های آن خشک شده و عملکرد خوبی ندارند و درخت به خوبی رشد نمی‌کند اما چون محصول می‌دهد، باغداران دل‌شان نمی‌‌آید درحالی‌که حتی باید ریشه هم سوزانده شود و جای این درختان تا یک سال درخت کاشته نشود‌. وی گفت: این بیماری روی تامسون‌های دیده که روی پایه نارنج کاشته می‌شوند درحالی‌که باید از پایه سیترنج استفاده شود، به این دلیل این پایه حساس نیست. پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

دیدگاهتان را بنویسید